سلامتی

معرفی قارچ گانودرما

قارچ گانودرما لوسیدوم (Reishi) از هزاران سال پیش در طب سنتی شرقی مورد استفاده بوده است.  به دلیل مطالعات زیادی که در زمینه اثرات درمانی گسترده این قارچ انجام شده است، محققین غربی هم مطالعات زیادی در این زمینه به چاپ رساندند. اما دقیقا این اثرات درمانی چیست؟ بهتر است از اینجا شروع کنیم که این قارچ به عنوان یک آداپتوژن (adaptogen) قوی عمل می کند. آداپتوژن ترکیبی است که اساسا به تعادل و هماهنگی بین جسم و ذهن کمک می کند بخصوص زمانی که در معرض استرس و ناراحتی قرار می گیریم .

گانودرما در زندگی مدرن و پر استرس امروزه نوعی ابرقدرت به حساب می آید و از آنجایی که زندگی همواره با مشکلاتی مواجه است، نحوه مقابله و پاسخ ما به این مسائل و استرس ها موجب بهبود این شرایط می شود و در این راستا، این قارچ گزینه مناسبی به شمار می رود . در تقویت کبد، سیستم ایمنی، سیستم قلبی-عروقی، سیستم عصبی، کبد و غدد فوق کلیوی موثر است و توسط گیاه پزشکان و پزشکان طبیعی درمانی، به عنوان یک داروی ضد افسردگی طبیعی تجویز می شود. گانودرما به دلیل دارا بودن بیش از 100 پلی ساکارید مختلف و 119 تری ترپنوئید متنوع، بطور قابل توجهی موجب بهبود عملکرد سیستم ایمنی می شود. تمامی این ترکیبات موجب بهبود رفتار سلول های ایمنی از جمله ماکروفاژ ها، لنفوسیت ها و دیگر سلول های کشنده طبیعی می شوند.

گانودرما موجب بهبود فرایند فاگوسیتوز می شود به طوری که سلول های ایمنی که در اطراف بدن در حرکت هستند، انواع مختلف عوامل بیماری زا، سلول های نامطلوب و سایر ضایعات را یافته و آن ها را می بلعند. بنابراین، سلول های ایمنی موجب بهبود علائم و تظاهرات شما می گردند.گانودرما به افزایش ظرفیت ریوی و جذب اکسیژن شناخته می شود و می توانند به عنوان یک آنتی اکسیدان برای نایژه ها و آلوئول های تنفسی عمل کرده، بنابراین در درمان بیماری هایی همچون آسم و برونشیت می تواند کمک کند (“2:28). این قارچ ها همچنین دارای ترکیباتی به نام اسید گانودریک ها هستند که آنتی اکسیدان های قوی به شمار رفته و نتایج بسیار خوبی در درمان آلرژی های مختلف و بیماری خود ایمنی از خود نشان دادند. آن ها به عنوان یک ترکیب مقوی برای کبد عمل می کنند بطوریکه به کبد در تجزیه و پردازش مواد مغذی، سموم، تصفیه خون و دیگر فرایند های متابولیک مورد نیاز بدن، کمک می کنند. همچنین با مهار برخی آنزیم های کبدی، مانع از پیشرفت بیماری هایی از جمله سیروز کبدی و هپاتیت می شوند.

چاقی یکی از معضلات سلامتی امروز در جهان است که یکی از مهمترین عوارض آن دیابت نوع 2 می باشد. شرایطی که تحت عنوان یک بیماری واحد با نام ” diabesity” که ترکیب دیابت و چاقی است، نامیده می شود. ثابت شده است که این قارچ در مبارزه با طیف وسیع این بیماری کاربرد دارد.

مطالعات آزمایشگاهی نشان می دهد که پلی ساکارید ها و تری ترپن های موجود در این قارچ با جلوگیری از پیشرفت سلول های چربی جدید از سلول های پیش ساز، ذخیره بیش از حد چربی در افراد چاق را محدود می کند. عصاره ها همچنین اثرات مطلوبی بر پروفایل چربی ها (کلسترول و تری گلیسرید ها) دارند که در افراد مبتلا به دیابت و چاقی افزایش یافته و از عوامل بروز بیماری های قلبی-عروقی محسوب می شوند.

عصاره ها با مکانیسم عمل های مختلف می توانند قند خون را کاهش دهند. گانودرما آنزیم آلفا-گلوکوزیداز “آنزیم اصلی تبدیل نشاسته به قند” را مهار می کند. مهار این آنزیم از افزایش شدید گلوکز پس از مصرف غذا جلوگیری می کند که در سنین بالا بسیار خطرناک است. آن ها همچنین تخریب ناشی از محصولات نهایی گلیکاسیون (AGEs) را محدود می کنند. AGEs پروتئین هایی هستند که اشکال در عملکرد آن ها موجب التهاب و پیری می شود.

مطالعات نشان می دهند که کاهش قند خون بواسطه مصرف گانودرما به صورت مکمل، عوارض ناشی از دیابت مانند بیماری کلیوی را کاهش می دهد. عصاره های این قارچ با تقویت عملکرد آنتی اکسیدانی، به بهبود زخم در افراد دیابتی کمک می کند.

گانودرما با تحریک فاکتور های نکروز دهنده تومور که سبب آپوپتوز می شوند، موجب بروز خواص ضد سرطانی می شود. آپوپتوز مرگ برنامه ریزی شده سلول های فرسوده و بدخیم است که می تواند منجر به مهار رشد انواع مختلف تومور ها گردد. همچنین می تواند به عنوان یک محافظ شیمیایی عمل کند زیرا از سلول های سالم در برابر آسیب ناشی از شیمی درمانی محافظت می کند. در طب سنتی چین، گانودرما به عنوان منبعی از سه گنجینه شناخته می شود که انرژی های اولیه زندگی از آن ها تامین می شود. اولین  انرژی Jing می باشد که جوهر زندگی شناخته می شود و موجب بهبود عملکرد فیزیکی، حیاتی و قابلیت های تولید مثلی می شود. انرژی Qi که پایه ای از انرژی Jing شناخته شده، همواره در حال حرکت و تبدیل ظاهر می شود و موجب بهبود حرکات بدنی می شود و در آخر انرژی Shen که به نام انرژی روحی و معنوی تعبیر شده و به ما امکان تجربه و درک عمیق تر را می دهد. گانودرما با تقویت این سه انرژی اولیه زندگی، بخش مهمی از شهرت فوق العاده خود را در طب سنتی از آن خود کرده است.

قارچ reishi کاربرد گسترده ای در پیشگیری و درمان طیف وسیعی از بیماری های مرتبط با سن دارد. با آرایش مولکولی متفاوتی که دارند، اقدامات زیادی علیه مشکلات مربوط به پیری انجام می دهند. به وضوح در تحقیقات مختلف نشان داده شده که این قارچ در موش های آزمایشگاهی قادر به افزایش طول عمر از 9 تا بیش از 20 درصد بوده است که معادل 16-7 سال در مدل انسانی برآورد می شود.

بخشی از طیف وسیع مزایای گانودرما نسبت به سایر دارو های موجود در طبیعت بیان شد و نیازمند تایید بیشتر یافته های پزشکی غربی در این زمینه می باشد. بنابراین تمام این موارد، تنها بخشی از دلیل نامگذاری گانودرما به عنوان یک محافظت کننده بزرگ می باشد زیرا موجب بهبود سیستم ایمنی طبیعی بدن ما می شود. این قارچ عملکرد ذهنی را بهبود بخشیده و در نتیجه موجب می گردد زندگی را با استرس کمتر، ترس کمتر و اعتماد به نفس بیشتری پیش ببریم.

Rate this post

مصطفی علیزاده

من مدیر وبسایت‌های غرب پرس و سئو۸ هستم و با بیش از یک دهه تجربه در زمینه سئو، به برندها و کسب و کارهای مختلف، چه بزرگ و چه کوچک، مشاوره و خدمات ارائه داده‌ام.
دکمه بازگشت به بالا