سلامتی

نحوه خرید برنج ایرانی و آشنایی با راه های شناخت برنج مرغوب

خرید برنج ایرانی در سبد کالای ایرانی یکی از پر مصرف ترین وعده های غذایی در ایران است به طوری که اکثر غذاهای ایرانی مانند قرمه سبزی یا قیمه و برخی دیگر از غذاهای ایرانی اغلب دارای برنج می باشند. به صورت کلی نیز مراحل کاشت، داشت و برداشت برنج بر خلاف دیگر غذاها و حبوبات از سختی های به خصوصی برخوردار است و تهیه این محصول بسیار سخت بوده و نیازمند آب فراوانی می باشد. شاید به همین دلیل است که برنج در شمال ایران که آب به وفور وجود دارد کشت می شود. در بین برنج های خارجی و ایرانی نیز برنج ایرانی از کیفیت و مرغوبیت فراوانی برخوردار است و مشتریان خاص خود را دارد. در ادامه می خواهیم شما را با انواع خرید برنج آشنا کنیم سپس به انواع برنج خواهیم پرداخت که اطلاعات کافی را در خرید برنج خود داشته باشید.

نحوه خرید برنج

برنج ایرانی با روش های مختلفی امروزه قابل خریداری است. در عصر تکنولوژی و ارتباطات نیز بدون شک شما حتی بدون مراجعه فیزیکی و به صورت اینترنتی می توانید محصول، کالا یا خدمات مورد نیاز خود را دریافت کنید. برنج نیز از این قاعده مستثنا نیست. شما تنها با چند کلیک در رایانه شخصی خود می توانید برنج مورد نظر خود را با کیفیت و هزینه مورد نظر خودتان خریداری کنید و حتی در برخی سایت ها در درب منزل خود برنج را تحویل بگیرید. در خرید برنج به صورت اینترنتی شما از مزیت هایی برخوردار هستید که در هر لحظه از روز می توانید سفارش خود را اینترنتی ثبت کنید و در روز های کاری یا حتی غیر کاری سفارش برنج خود را درب منزل تحویل بگیرید. البته امروزه با توجه به افزایش کلاه برداری های اینترنتی می بایست مراقب سودجویان اینترنتی در خرید برنج باشید و خرید خود را از سایت های معتبر انجام دهید.

یکی از وب سایت های معتبر در این زمینه فروشگاه اینترنتی امیلدان میباشد. این وب سایت با تخصص اصلی خود در زمینه خرید و فروش برنج و همچنین گارانتی بازگشت وجه در صورت نارضایتی به هر دلیلی خیال شما را از این بابت آسوده میکند.

برنج ایرانی خرید کنیم یا خارجی؟

روشن و مبرهن است که برنج ایرانی باکیفیت و ممتاز است اما قیمت برنج خارجی به مراتب ارزان‌تر است . به همین دلیل بعضی‌ها برنج هندی و پاکستانی می‌خرند که حتی نوع کم‌کیفیت آن خوب قد می‌کشد و دون می‌شود و هر کدبانوی تازه‌کاری هم از عهده پخت آن بر می‌آید!.

قد و بالا مهم‌تر است یا عطر و طعم؟

در انتخاب و خرید برنج باید به قد و بالای برنج دقت کنید. تقریبا همه ما میدانیم که برنج ایرانی بسیار بهتر و برتر از سایر برنج های موجود در بازار است, برنج هندی از قد و بالای بیشتری نسبت به سایر برنج ها دارد اما خاصیت آن نسبت به برنج ایرانی کمتر است.

چین اول عطر بیشتری دارد یا دوم؟

بعضی از کشاورزان پس از برداشت اول و چیدن ساقه برنج، با آبیاری مجدد یا استفاده از آب باران، از همان کشت اول محصول دومی را به دست می‌آورند که به آن چین دوم می‌گویند. بسته به نوع کاری که کشاورزان برای  کاشت و برداشت این برنج می‌کنند کیفیت چین دوم متفاوت است.

در صورت دیمی بودن آن کیفیتش هم کمتر خواهد بود ولی با آبیاری و کوددهی مناسب، این برنج هم عطر و طعم خوبی پیدا می‌کند که البته به پای کشت دوم نمی‌رسد. به برنج چین دوم، در زبان‌های محلی، دونوج،‌ راتون و جگل می‌گویند.

22

نحوه تشخیص برنج یک‌دست از برنج مخلوط

مهمترین نکته هنگام خرید برنج حتی از نوع مرغوبش یک نوع بودن محصول است یا به اصطلاح قاطی نداشته باشد. اگر برنج قاطی داشته باشد، پخت آن هم سخت می‌شود و تا خانم‌های خانه‌دار روش پخت آن به دستشان بیاید، برنج به ته کیسه رسیده است. برای تشخیص برنج خوب و اصیل کافی است مقداری از آن را کف دست بگیرید و با دقت برنج‌ها را ببینید که یک اندازه و یک رنگ باشند. اگر جنس برنج باریک و استخوانی است، همه دانه‌ها باید این جوری باشند.

برنج مرغوب حیف است که آبکش شود

دمپخت(کته) بهتر است یا آبکش؟ مسئله این است! برنج غیر از نشاسته، پروتئین و چربی، ویتامین هم دارد. وقتی برنج آبکش می‌شود این ویتامین‌ها که محلول در آب هستند بیشتر از دست می‌روند.

تنوع برنج ایرانی از نظر عرضه‌کنندگان حرفه‌ای

برنج ایرانی، هم از جهت مناطق زیر کشت و هم از نظر طعم و بو تنوع زیادی دارد. برنج صدری در گیلان و برخی مناطق کشور کشت می‌شود. پروتئین این برنج زیادتر از بقیه برنج‌هاست و اگر بین دو دست بمالید چربی آن را حس  می‌کنید.

برنج طارم که مبدأش مازندران است، از صدری کوتاه تر و چاق‌تر است ولی تقریباً همان چربی صدری را دارد. این نوع برنج ساعت‌ها پس از پخت،‌ خوب و نرم می‌ماند. دیلمی،‌ رشتی، امیری، محلی،‌ موسی، عنبربو، حسنی،‌ غریب،‌ محمدی، گرده، و بینام، برخی از انواع برنج طارم است.

علائم اصلی برنج خوب ایرانی

یکی از ویژگی های برنج خوب ایرانی این است که پس از دم کشیدن دانه های برنج یک اندازه و خوش قد باشند اما این موضوع به تنهایی نمیتواند ملاک ما برای خرید نمونه مناسبی از برنج ایرانی باشد. در وهله اول توجه داشته باشید برنج خوب برنجی است که پول نباشد برای اطمینان از این مورد برنج را زیر دندان فشار دهید، برنج مرغوب نباید به راحتی و نرمی آسیاب شود.

از موارد دیگر تشخیص برنج اصل ایرانی عطر و بو آن است. اگر کمی برنج را در مشت خود بگیرید و آن را بو کنید به راحتی میتوانید عطر آن را تشخیص دهید اگر به راحتی متوجه عطر آن نشدید آن را در دهانتان بجوید اگر عطر برنج زیر دندانتان مشخص شد این نشان می‌دهدکه انتخاب شما درست بوده. به‌همین‌خاطر ما به شما پیشنهاد می‌کنیم که فقط به بو کردن برنج اکتفا نکنید چراکه بعضی از فروشندگان بی‌انصاف در بازار، با آسیاب‌کردن مقداری برنج اصل ایرانی گرد آن را به محصولی دیگر می‌زنند و شما با استنشاق آن محصول ممکن است دچار اشتباه در خرید خود شوید.

عدم داشتن ناخالصی و ترکیب با برنج دیگر

عده‌ای از فروشندگان هم هستند که با ترکیب مقداری برنج ایرانی باکیفیت با برنج نامرغوب سعی می‌کنند مشتری را گمراه کرده و سود خوبی به جیب بزنند. برای تشخیص یک دستی برنج مقداری از آن را کف دست خود قرار دهید و با دقت به دانه های آن و مقایسه ابعاد و رنگ دانه ها از کیفیت برنج مطمئن شوید.

برنج کهنه و تازه

یکی از مواردی که در خرید برنج باید دقت کرد کهنه و یا تازه بودن دانه های آن است. برنج کهنه ‌خشک‌تر از برنجی است که به‌طور مثال امسال برداشت‌شده. این برنج رطوبتی ندارد و زمانی که شما برنج را طبخ می‌کنید، برنج، آب را به خوبی‌ به‌ خود می‌گیرد و در زمان دم‌کشیدن قد می‌کشد اما برنجی‌که امسال برداشت شده به‌خاطر اینکه در انبار نمانده و هنوز مقداری رطوبت در دانه‌های برنج وجود دارد، حین پخت به خوبی ری نمی‌‌کند. یادتان هم نرود که برنج خوب و با کیفیت علاوه بر داشتن همه این ویژگی‌ها، طعم نسبتا شیرینی‌ دارد و نشاسته‌اش هم زیاد است.

برنج دودی و نیم دانه

در میان لیست برنج‌های موجود در بازار، ۲ نمونه محصول برنج هم وجود دارد که استفاده‌های خاصی دارند. به‌طور معمول از محصول برنج برای تهیه پلو استفاده می‌شود و این کار به ۲ صورت کته یا آبکشی صورت می‌گیرد. اما ۲ نمونه برنج دودی و نیم‌دانه هم وجود دارد که از این محصولات هم می‌شود استفاده خوبی داشت. عده‌ای تصورشان بر این است که برنج دودی ضرر دارد اما این برنج همان برنج معمولی است که پس از برداشت و در مراحل خاصی توسط کشاورزان خبره دودی می‌شود. این برنج، عطر ویژه‌ای دارد و طعم خاصی هم به غذای شما می‌دهد. بد نیست بدانید خیلی از کشاورزانی که در مزارع برنج کار می‌کنند یکی از خوراک‌های محبوب‌شان، کته برنج دودی با ماست است.

غیر از برنج دودی، برنج نیم‌دانه هم در بازار عرضه می‌شود. این نوع برنج برای پخت خوراک‌هایی خاص کاربرد دارد. برنج نیم‌دانه همان برنج شکسته شده است که شاید پلوی خوبی به شما ندهد اما استفاده آن در خوراکی مثل شله زرد بسیار بجاست و طعم این خوراک را عالی می‌کند.

حال با توجه به توضیحات بالا شما را دعوت میکنیم خرید برنج اصل گیلان را در فروشگاه اینترنتی امیدان تجربه کنید.

Rate this post

مصطفی علیزاده

من مدیر وبسایت‌های غرب پرس و سئو۸ هستم و با بیش از یک دهه تجربه در زمینه سئو، به برندها و کسب و کارهای مختلف، چه بزرگ و چه کوچک، مشاوره و خدمات ارائه داده‌ام.
دکمه بازگشت به بالا