فرهنگ و هنر

انواع تکنیکهای ساخت انیمیشن

انواع تکنیکهای ساخت انیمیشن (قسمت دوم)

در قسمت قبلی به 5 روش ساخت انیمیشن اشاره کردیم. در ادامه 5 روش دیگر ساخت انیمشن را مورد بحث و بررسی قرار می دهیم.امید است مطالب زیر پرفایده واقع شود.

6-انیمیشن تئاتر عروسکی

انواع تکنیکهای ساخت انیمیشن

این نوع انیمیشن را می توان نوع خاصی از استاپ موشن تلقی کرد. در انیمیشن تئاتر عروسکی از کاراکترهای عروسکی برای خلق فیلم انیمیشن استفاده می شود. فیلم «سیرک هامپتی دامپتی» ساخته ی جیمز استوارت بلکتون و آلبرت اسمیت (۱۹۰۸) اولین فیلم انیمیشنی استاپ موشنی است که با استفاده از عروسک ساخته شده است.

انیمیشن عروسکی«سالی و جیک» نمونه ای از انیمیشن تئاتر عروسکی ایرانی است.

7-انیمیشن خمیری

بهترین نوع استاپ موشن، انیمیشن خمیری است که از خمیر و سیم برای حرکت کاراکترها استفاده می کنند. «پینگو» و «بیا آشتی کنیم» نمونه ای از انیمیشن خمیری است.

انواع تکنیکهای ساخت انیمیشن

8-انیمیشن بریده مقوا (Cut-Out)

قدیمی ترین نوع استاپ موشن انیمیشن بریده مقوا (Cut-Out) است که از رسم تصاویر روی کاغذ و برش آن ها و گاها بصورت کولاژ ازجمله کاموا و … ساخته می شود. اولین انیمیشن بریده مقوا را لوت رینیجر در سال ۱۹۲۶ با نام «ماجراهای شاهزاده احمد» ساخت.

انواع تکنیکهای ساخت انیمیشن

9-انیمیشن زئوتروپ

در سال 1834 «ویلیام جورج هورنر» دستگاه زئوتروپ را اختراع نمود که یکی از اسباب بازی های قرن 19 محسوب میشود. در این نوع انیمیشن تصاویر با تفاوت جزئی طراحی و رسم می شود و با به حرکت درآوردن دستگاه، توهم حرکت به وجود می آید.

انواع تکنیکهای ساخت انیمیشن

10- فلیپ بوک (Flipbook)

فلیپ بوک یا انیمیشن انگشتی یک از قدیمی ترین انواع انیمیشن قبل از ورود کامپیوتر به دنیای انیمیشن بود. تصاویر روی کتابچه ای طراحی و رسم می شود و با ورق زدن کتابچه با انگشت باعث حرکت و جان بخشی به تصاویر می شود.

انواع تکنیکهای ساخت انیمیشن

 

در این دو پست به معرفی انواع تکنیکهای ساخت انیمیشن پرداختیم. همانطور که در پست قبلی اشاره شد اولین نمونه انیمیشن در ایران باستان پیدا شده است و این هنر به ایران برمی گردد. امید است روزی انیمیشن در ایران نیز به صنعت بزرگی تبدیل شود. اگر این مطلب برایتان مفید بوده آن را برای دوستانتان ارسال کنید.

 

انواع تکنیکهای ساخت انیمیشن (قسمت اول)

5/5 - (1 امتیاز)

مصطفی علیزاده

من مدیر وبسایت‌های غرب پرس و سئو۸ هستم و با بیش از یک دهه تجربه در زمینه سئو، به برندها و کسب و کارهای مختلف، چه بزرگ و چه کوچک، مشاوره و خدمات ارائه داده‌ام.
دکمه بازگشت به بالا