فناوری

چقدر باید کسی از نمونه های اولیه هدست VR متا لذت برد؟

هفته گذشته، طی یک ارائه مجازی “در داخل آزمایشگاه” برای خبرنگاران فناوری، مدیرعامل متا، مارک زاکربرگ و سایر مدیران، مجموعه ای از نمونه های اولیه واقعیت مجازی را به نمایش گذاشتند. هدست های توسعه یافته توسط گروه تحقیقاتی Reality Labs این شرکت.

این سخت‌افزار آزمایشی شامل چندین نسخه از هدست‌های “Half Dome” شرکت است که از لنزهای متغیر برای نگه‌داری استفاده می‌کنند. موارد در هر کجا که در نمای مجازی شما قرار می گیرند در فوکوس هستند. سپس هدست «Butterscotch» با صفحه‌نمایش با وضوح بالا به‌قدری واضح بود که می‌توانید خط پایانی نمودار چشم مجازی را بخوانید. و «Starburst»، که با داشتن 20000 نیت روشنایی نمایشگر در مقایسه با 100 نیت هدست Quest 2، واقعیت مجازی‌تر را احساس می‌کند. و “Holocake 2” که لنزهای هولوگرافی نازک آن هدست بسیار باریک‌تری نسبت به طرح‌های موجود در بازار می‌سازد.

در هر صورت، واضح بود که هدست مورد بحث به هیچ وجه به دست مصرف‌کنندگان نمی‌رسد. شکل فعلی آن به عنوان مثال، نمایشگرهای متغیر کانونی Half Dome بر فناوری ردیابی چشم تکیه دارند که هنوز به اندازه کافی برای استقرار تجاری قابل اعتماد نیست. واحد Butterscotch وضوح نمایشگر را با نصف کردن میدان دید افزایش می دهد و در نتیجه یک تصویر به طور غیر طبیعی باریک می شود. Starburst تجهیزات بسیار بزرگی است که نمی توان آن را به سر خود ببندید. در عوض، با استفاده از دسته‌ها آن را روی چشمان خود نگه می‌دارید. و Holocake 2 باید به جای ارائه یک تجربه VR مستقل به رایانه شخصی متصل شود.

نمونه اولیه “Butterscotch” نمایشگری بسیار واضح دارد اما نیمی از میدان دید هدست Quest 2 امروزی را دارد. [عکس: متا]

زاکربرگ، دانشمند ارشد Reality Labs، مایکل آبراش، و دیگر مدیران با خوشحالی در مورد این گوچاها صحبت کردند. در واقع، آنها بخشی از هدف کل رویداد بودند. در درازمدت، متا می‌خواهد یک متاورس بسازد که به اندازه واقعیت قدیمی واقع‌گرایانه باشد – نواری که شرکت از آن به عنوان گذراندن یک “آزمون تورینگ بصری” یاد می‌کند. این شرکت با افشای نمونه‌های اولیه خود نشان داد که در حال پیشرفت است – اما همچنین تاکید کرد که این تعهد چقدر عظیم است.

به ندرت پیش می‌آید که یک شرکت فناوری بزرگ به اندازه متا درباره کارهای در حال پیشرفت به اشتراک بگذارد.

اکنون، این امکان وجود دارد که اشتیاق زاکربرگ برای نشان دادن پیشرفت متا، واکنشی به تحولات اخیر باشد که ممکن است خارجی ها را به این فکر وادار کند که آیا تلاش های سخت افزاری این شرکت به هم ریخته است یا خیر. هفته گذشته، اطلاعات سیلویا وارنهام اوریگان گزارش کرد که این شرکت تصمیم گرفته است “Project Nazare” را که مجموعه‌ای از عینک‌های واقعیت افزوده است که قصد داشت در آن عرضه کند، ارسال نکند. 2024، هر گونه معرفی یک محصول تجاری را حتی بیشتر به آینده سوق می دهد. داستان او همچنین می‌گوید که اولین نسل از ساعت هوشمند Meta لغو شده است و به دنبال یک گزارش قبلی توسط کیتی پل از رویترز مبنی بر اینکه این شرکت در حال کاهش برخی از پروژه های سخت افزاری برای تمرکز بیشتر بر روی خود است. کار استراتژیک.

با این وجود، انگیزه‌های متا هر چه باشد – و مهم نیست که چقدر طول می‌کشد تا هر محصولی ارسال شود – به ندرت پیش می‌آید که یک شرکت فناوری بزرگ به اندازه‌ای که انجام می‌دهد، درباره کارهای در حال پیشرفت به اشتراک بگذارد. اپل، طبق معمول، در حال توسعه هدست واقعیت ترکیبی در مخفی کاری؛ ماه گذشته، مارک گورمن از بلومبرگ گزارش کرد که به اندازه کافی در جلسه هیئت مدیره شرکت نشان داده شده است. در همین حال، Google اخیراً ترجمه بلادرنگ را از طریق عینک واقعیت افزوده نشان داد، محصول خود را در حال توسعه به شکلی محدود نشان داد.

به‌عنوان کسی که در مورد این چیزها کنجکاو است، سپاسگزارم که متا مسیر کمتر مخفیانه‌ای را انتخاب کرده است. آیا اگر اپل آیفون را به صورت عمومی ایجاد می کرد و همه ما را از لحظه ای که تصمیم به ساخت گوشی هوشمند گرفت، فعالیت های خود را به روز می کرد، جالب بود؟ البته می شد! با تلاش متا در VR و AR، ما این فرصت را داریم که برخی از تحقیقات و تفکر آن را مدتها قبل از اینکه به چیزی قابل حمل منجر شود، ببینیم.

اما اشتباه است که نسبت به هر چیزی که زاکربرگ و شرکت فاش کرده اند مشتاق باشیم. برای یک چیز، ما باید به ارزیابی‌های خود متا از نمونه‌های اولیه‌اش تکیه کنیم – این شرکت ارائه «Inside the Lab» خود را از طریق وبینار زوم انجام داد، بنابراین برای کسانی از ما که در آن شرکت کردیم، سنجش کیفیت فناوری پیش‌نمایش شده غیرممکن بود. و ما فقط می‌دانیم متا چه چیزی را برای گفتن به ما انتخاب می‌کند: اگرچه مجریان به برخی از موانعی که هنوز بر آنها غلبه نکرده‌اند اشاره کردند، حتی بیشتر از آن‌ها بی‌توجه ماندند، مانند تأثیری که تمام این فناوری پیشرفته بر عمر باتری هدست می‌گذارد.

مهمتر از آن، نمونه‌های جدا شده از پیشرفت فنی، ارتباط چندانی با این ندارند که آیا متا می‌تواند ابر وجهی ایجاد کند که مردم واقعاً بخواهند در آن ساکن شوند. تمایل این شرکت برای گذراندن سخت افزار نمایشگر خود در “تست تورینگ بصری” یک هدف بسیار بلند مدت است. اگر نتواند خیلی چیزهای دیگر را در این میان به درستی انجام دهد – و بر بدبینی گسترده در مورد ایده ساکن دنیای مجازی که مارک زاکربرگ تصور کرده است—ممکن است قبل از رسیدن به آنجا تسلیم شود. یا می تواند چیزی را ارسال کند که از برخی جهات یک شگفتی تکنولوژیکی است – اما همچنان در خطر است و جذاب نیست. یا، دنیای مجازی که از لحاظ بصری کمتر شکوهمند است، ممکن است در حال حاضر آنقدر عمیق باشد که سخت افزار برتر متا اهمیت زیادی نداشته باشد.

روزی، ما خواهیم فهمید که تصمیم شرط بندی شرکتش روی متاورس انجام شد. در آن زمان است که تأثیر – یا عدم وجود آن – نمونه های اولیه فعلی آن مشخص خواهد شد. در حال حاضر، لذت بردن از نگاهی اجمالی که به دست می آوریم بدون اینکه به پیامدهای بلندمدت آن فکر کنیم، خوب است.

5/5 - (1 امتیاز)

مصطفی علیزاده

من مدیر وبسایت‌های غرب پرس و سئو۸ هستم و با بیش از یک دهه تجربه در زمینه سئو، به برندها و کسب و کارهای مختلف، چه بزرگ و چه کوچک، مشاوره و خدمات ارائه داده‌ام.
دکمه بازگشت به بالا