سلامتی
موضوعات داغ

خرید انواع سمعک در کلینیک شنوایی سمعک ساعی

آیا به دنبال بهترین سمعک هستید؟ ما دوست داریم یک جواب واضح به شما بدهیم، اما بهترین سمعک برای شما به نوع و میزان کم شنوایی شما، نیازهای شنیداری شما و سبک زندگی شما بستگی دارد. بنابراین برای خرید سمعک باید موارد زیر را در نظر بگیرید.

کم شنوایی من چگونه است؟

کم شنوایی از نظر نوع و میزان در هر فردی متفاوت است. شاید شما در یک گوش کمی کم شنوایی داشته باشید یا ممکن است در هر دو گوش مبتلا به کم شنوایی شدید باشید. از نظر نوع کم شنوایی بسته به این‌که کدام قسمت گوش شما آسیب دیده باشد، نوع کم شنوایی شما ممکن است انتقالی، حسی‌عصبی، آمیخته یا مرکزی باشد. بنابراین در نظر داشته باشید که “کم شنوایی” مثل “اثر انگشت” منحصر به فرد است و هر فردی راه‌حل مخصوص به خود دارد. همه این موارد در انتخاب بهترین سمعک برای شما نقش دارند. به عنوان نمونه میزان کم شنوایی شما روی اندازه و مدل‌هایی که می‌توانید انتخاب کنید تأثیر می‌گذارد. به‌طوری‌که هرچه کم شنوایی شما شدیدتر باشد، شما نیاز به سمعک قوی‌تری دارید.

کم شنوایی مانند اثر انگشت منحصر به فرد است

از نظر ظاهری چه سمعکی برای من مناسب است؟

سمعک ها در طیف وسیعی از مدل‌ها، اندازه‌ها و رنگ‌ها تولید می‌شوند، بنابراین باید به این موضوع توجه کرد که از نظر ظاهری کدام سمعک متناسب با نیازهای شنیداری شماست. آیا دوست دارید سمعک شما دیده نشود؟ یا دیده شدن آن برای شما اهمیتی ندارد؟ سمعک رسیور داخل مجرا (RIC) مانند سمعک پشت گوشی (BTE) در پشت گوش شما قرار می‌گیرد. با این حال، سمعک‌های RIC کوچکتر و مخفی‌تر هستند. سمعک نامرئی IIC و CIC کاملاً داخل مجرای گوش شما قرار می‌گیرند و با توجه به اندازه و شکل مجرای گوش شما دیده نمی‌شوند یا به سختی دیده می‌شوند. از نظر رنگ‌بندی می‌توانید رنگی را انتخاب کنید که با پوست شما مطابقت داشته باشد.

همچنین مهم است که نحوه استفاده و نگهداری از سمعک را در نظر بگیرید. اگر مهارت‌های دستی شما ضعیف شده است، شاید استفاده و نگهداری سمعک‌های بزرگتر نسبت به سمعک‌های کوچک یا نامرئی راحت‌تر باشد.

 

سمعک ساعی

به چه تکنولوژی و ویژگی‌هایی نیاز دارم؟

از نظر تکنولوژی سمعک‌ها انواع مختلفی دارند. معمولا کمپانی‌های تولیدکننده سمعک از 4 سطح تکنولوژی (پایه، محدوده-متوسط، پیشرفته و عالی) در سمعک‌های‌شان استفاده می‌کنند. هرچه سطح تکنولوژی سمعک بالاتر می‌رود، ویژگی‌های و امکانات آن هم بیشتر می‌شود.

شما آدم فعالی هستید، یا بیشتر در منزل هستید؟ شاغل هستید یا بازنشسته؟ نیازهای شنیداری و سبک زندگی افراد با هم متفاوت است. بنابراین اگر شما شاغل هستید و در محیط‌های پُر سر و صدا کار می‌کنید، نیاز به سمعکی دارید که سیستم کاهنده نویز و تقویت گفتار پیشرفته‌ای دارد. برای این‌که اغلب افراد در محیط‌های پُر سر و صدا بیشتر مشکل درک گفتار دارند. اما اگر بیشتر اوقات در خانه هستید و جلسات کاری خاصی ندارید، استفاده از سمعک دارای تکنولوژی پایه یا محدوده-متوسط که قیمت پایین‌تری دارد برای شما مناسب است.

اگر شما در طول روز زیاد از گوشی‌ موبایل خود استفاده می‌کنید، توصیه می‌شود که از سمعک‌‌ هوشمند بلوتوث‌دار استفاده کنید. امروزه بسیاری از سمعک‌ها امکان اتصال بلوتوث 4/2 گیگاهرتزی را ارائه می‌دهند، به‌طوری‌که دستگاه‌های دارای سیستم عامل iOS مانند آیفون، آیپد و آیپاد را مستقیم به سمعک‌های شما متصل می‌کند. اتصال مستقیم گوشی‌های موبایل اندرویدی به سمعک نیز به زودی در دسترس قرار می‌گیرد. اکنون برای موبایل‌های اندرویدی می‌توانید از یک رابط استفاده کنید. در این حالت، صدا از گوشی موبایل، تلویزیون یا لپ‌تاپ شما مستقیم یا از طریق رابط به سمعک‌های شما ارسال می‌شود. بدین معنی که سمعک‌های شما مانند دو تا هندزفری عمل می‌کنند.

چه نوع منبع تغذیه‌ای را دوست دارم؟

سه راه اصلی برای تأمین انرژی سمعک‌های شما وجود دارد: باتری‌های یکبار مصرف، باتری‌های قابل‌شارژ و فن‌آوری سلول سوختی (به زودی!)

باتری‌های یکبار مصرف هر چند وقت یک‌بار نیاز به تعویض دارند،  اگر مشکل بینایی یا مهارت دستی ضعیفی داشته باشید، ممکن است بخواهید راه‌حلی را انتخاب کنید که راحت‌تر باشد. استفاده از سمعک دارای باتری قابل‌شارژ آسان‌تر است، زیرا مجبور نیستید باتری سمعک را تعویض کنید. شما می‌توانید از سمعک‌های خود در تمام طول روز استفاده کنید و در شب آنها را شارژ کنید، به شرط آن‌که یک پریز برق داشته باشید- و یادتان باشد که آنها را شارژ کنید!

فن‌آوری سلول سوختی جدیدترین روش برای انرژی بخشیدن به سمعک‌ها است. شما با استفاده از فن‌آوری سلول سوختی به جای شارژ مجدد باتری، دوباره به سلول سوختی انرژی می‌دهید. این فن‌آوری به زودی در سمعک‌ها قابل استفاده است.

صدا؟

برای این مورد، شما باید صدای سمعک‌های مختلف را امتحان کنید، زیرا هر مدل، یا حداقل هر برندی، صدای منحصر به فرد خود را دارد. اما‌، به‌طورکلی، به دنبال یک صدای واضح و شفاف باشید، بدون هیچ‌گونه اعوجاجی تقریباً شبیه به صدا در زندگی واقعی.  “صدای زندگی” همان چیزی است که شما می‌خواهید.

هنگامی که محیط شما تغییر می‌کند، برخی از سمعک‌های هوشمند دارای سیستم‌هایی برای بهبود صدای اطراف شما هستند. بنابراین به این مورد توجه کنید، آیا محیط شما در طول روز اغلب تغییر می‌کند؟ ممکن است شما از گوش دادن به مکالمه در یک محیط آرام به یک محیط پُر سر و صدا یا ترافیک بروید. یا اینکه ممکن است شما بیشتر اوقات در یک محیط باشید و نیازی نداشته باشید که دائماً صدا را تنظیم کنید.

همچنین برخی از این سمعک‌های پیشرفته دارای اپلیکیشن‌های هستند که از هوش مصنوعی به روشی ساده برای کمک به شما در شخصی‌سازی صدا استفاده می‌کنند.

کدام مارک یا برند برای من مناسب است؟

اکنون بهترین برندهای سمعک از جمله سمعک ویدکس ،اتیکن، زیمنس، ، فوناک، ریساند و استارکی در ایران موجود هستند. سمعک‌های تولید‌شده توسط این 6 برند بزرگ کیفیت خوبی دارند و هر سمعک شاهکاری از طراحی و تکنولوژی است. با این حال، هر برندی نقاط ضعف و قوتی دارد.

 به عنوان نمونه سمعک‌های یک کمپانی ممکن است کیفیت صدای خیلی خوبی داشته باشند، اما از نظر مقاومت نسبت به نفوذ گرد و غبار و آب درجه حفاظت (IP) پایینی داشته باشند و زیاد خراب شوند. برخی از برندها، سمعک‌های پشت گوشی قوی‌تر و برخی سمعک‌های نامرئی قوی‌تری نسبت به دیگر برندها دارند. همچنین یک کمپانی ممکن است سمعک‌های بهتری نسبت به سایر کمپانی‌ها برای نوزادان و کودکان تولید کند و برای این گروه سنی بهترین انتخاب باشد، اما محصولات همین کمپانی برای بزرگسالان بهترین انتخاب نباشد.

با توجه به عوامل موثر در تجویز سمعک ممکن است برای فردی سمعک اتیکن بهتر باشد و برای فرد دیگری سمعک ویدکس یا زیمنس. بنابراین سمعک را از مراکزی تهیه نمایید که نمایندگی چند برند هستند. به علت اینکه کم شنوایی پیچیده است و نیازهای شنیداری و سبک زندگی افراد با هم متفاوت است. تجویز یک مارک یا مدل خاص برای همه افراد توصیه نمی‌شود.

4.8/5 - (23 امتیاز)

مصطفی علیزاده

من مدیر وبسایت‌های غرب پرس و سئو۸ هستم و با بیش از یک دهه تجربه در زمینه سئو، به برندها و کسب و کارهای مختلف، چه بزرگ و چه کوچک، مشاوره و خدمات ارائه داده‌ام.
دکمه بازگشت به بالا