سلامتی

طب سنتی بهتر هست یا طب شیمیایی؟

بهترین های طب گیاهی

با توجه به پیشرفت های روز افزون طب مدرن در سراسر دنیا ، طب سنتی  همچنان جایگاه  و اهمیت خود را به قوت سابق حفظ کرده است . سازمان بهداشت جهانی  مجموعه مهارت ها ، دانش ها و شیوه های مبتنی بر تجربه  که در راستای پیشگیری ، کاهش و درمان بیماری ها به کار گرفته می شود را طب سنتی می گوید . در تعاریف عامیانه طب سنتی شامل استفاده از خواص دارویی گیاهان و به کار گیری دستورالعمل های تجربی در راستای پیشگیری و درمان انواع بیماری است .

طب سنتی مجموعه ی علوم نظری و علمی است که در تشخیص ، پیشگیری و درمان بیماری های جسمی و روحی به کمک ما می آید. طب سنتی ایران تقریبا به 3000 سال قبل بر می گردد.کتاب های طب سنتیافرادی چون زکریای رازی و مخصوصا ابن سینا شهرت زیادی دارد تا جایی که قریب به 500 سال در دانشکده های اروپایی و آسیایی توسط اساتید تدریس شده است. اصول طبابت در این آثار طب سنتی، بر چهار طبیعت مزاج انسان یا اخلاط اربعه بوده از جمله: بلغم، صفرا، سودا و خون و نیز بر گرمی و سردی مزاج وبا توجه به نوع مشخصات بیمار، فرد درمان می شده است.

طب سنتی برای پیشگیری از بیماریها به روش زندگی صحیح تاکید دارد .طب سنتی بر این اصل، که بر افراد لازم است تا تغذیه ای متناسب با مزاج و مشخصات خود داشته باشند، استوار است طب سنتی معتقد است، هر فرد اگر طبیعت مزاج یا ارگانیسم بدنش را نسبت به غذاهای سرد ‏یا گرم تشخیص دهد و در مصرف آنها اعتدال داشته باشد، دچارعوارض گوارشی ‏و … نخواهد شد.‏ طب سنتی بیماری ها را به 3 دسته ی بیماری های سوء مزاجی، سوء ترکیبی و بیماری های تفرق و اتصال تقسیم می کند.

طب شیمایی بهتر است یا گیاهی ؟

در یک کلام هر دو لازم اند … 

زیرا هیچ کدوم پاسخ گوی تمام بیماری ها نیستن ، اما توصیه من به شما این است که حداقل برای بیماری های جزئی مثل سرماخوردگی ابتداٌ از دارو های شیمایی استفاده نکنید ! این دارو ها به سرعت چرک را در بدن شما میخشکانند و باعث میشود که بیماری از ریشه درمان نشود و طبعیتا شما هم زود به زود مریض میشوید . شاید خودتان هم اینطوری باشید با یک سرمای کوچک بدنتان شروع به تب و چرک کند و سریعا به دکتر مراجعه کنید و درخواست کپسول و آمپول کنید دکتر هم از خدا خواسته براتون نسخه سنگین مینویسه شما هم تمام دارو های شیمایی رو تهیه میکنید و شاید ۱ روزه نهایت ۲ روزه بهبود پیدا کنید اما شما بدن خودتان را بسیار ضیف کرده اید زیرا این بیماری به طور کامل از بدن شما خارج نشده است در نتیجه شما زود بزود سرما میخورید

بله این یک حقیقت است که دارو های شیمایی تاثیرات بدی بر روی بدن شما خواهند گذاشت از جمله ضعیف شدن سیستم کبد

شاخه های مختلف طب سنتی عبارتند از :

  • گیاه درمانی ( Phytotherapy )  گیاه درمانی یکی از قدیمی ترین شاخه های طب سنتی به شمار می رود . استفاده از خواص درمانی گیاهان در راستای کاهش علائم بیماری و درمان آن را به طور کلی گیاه درمانی می گویند . دوره های آموزش گیاه درمانی از زیر مجموعه های طب سنتی به شمار می رود .علاقه مندان با گذراندن دوره های آموزشی گیاه درمانی با خواص درمانی گیاهان ، میزان و نحوه استفاده از آن آشنا خواهند شد .
  • ماساژ درمانی ( Massage therapy ) ماساژ درمانی نیز یکی دیگر از زیر شاخه های طب سنتی است که قدمت زیادی دارد و همچنان مورد توجه و استفاده قرار می گیرد . به طور کلی ماساژ درمانی شامل استفاده از تکنیک های ویژه ماساژ در راستای بهبود شرایط روحی و جسمی افراد است
  • 3- حجامت (Cupping) در زبان فارسی  واژه حجامت به معنی مداوا تعریف شده که شامل  یک روش خون گیری است که برای پیشگیری از بیماری ها و درمان بعضی بیماری ها  تحت شرایط خاص انجام می گیرد.
  • 4- بادکش درمانی  (Dry cupping) بادکش درمانی، به معنای ایجاد مکش در نقاط مختلف بدن به منظور ایجاد انبساط عروقی بدن و انحراف مواد از نقطه خاص است
  • 5- زالو درمانی( Leech therapy)   زالو درمانی یکی دیگر  از روش های درمانی خون گیری طبی محسوب می شود که به لحاظ نحوه خون گیری و ورود ماده هیرودین توسط زالو به بدن انسان ، در طب سنتی از جایگاه ویژه ای برخوردار است.
  • – فصد یا رگ زدن ( Fasd ) یکی دیگر  از روش های خون گیری در طب سنتی رگ زدن  است. این عمل باعث دفع بسیاری از سموم بدن می شود .
  • 7- آب درمانی یا آبزن ها ( Hydrotherapy ) یکی از روش های طب سنتی است که از طریق افزایش رطوبت و دمای بدن به درمان برخی بیماری ها منجر می شود .

 9 – طب سوزنی (Acupuncture) طب سوزنی یکی دیگر از زیرمجموعه های طب سنتی به شمار می رود . در این روش  با استفاده از سوزن های مخصوص به درمان علائم بیماری می پردازند .

Rate this post

مصطفی علیزاده

من مدیر وبسایت‌های غرب پرس و سئو۸ هستم و با بیش از یک دهه تجربه در زمینه سئو، به برندها و کسب و کارهای مختلف، چه بزرگ و چه کوچک، مشاوره و خدمات ارائه داده‌ام.
دکمه بازگشت به بالا