بازار

راهنمای استعلام کد اقتصادی در ثبت شرکت ایلیا

از جمله مهم ترین و با اهمیت ترین وظایف فعالان اقتصادی، شرکتها و موسسه ها داشتن کد اقتصادی است. با توجه به آن چه که قانون تجارت بیان کرده است همه شرکت ها تا 2 ماه بعد از اینکه شرکتشان ثبت شد باید برای دریافت کد اقتصادی اقدام کنند. در اختیار داشتن کد اقتصادی برای انجام کارهایی مانند اخذ کارت بازرگانی، دریافت گواهی ارزش افزوده، حضور و شرکت در مناقصه ها و مزایده ها، بستن هر گونه قرارداد تجاری، ارائه اظهارنامه مالیاتی از الزامات و ضروریات می باشد. ما در این مقاله می خواهیم درباره اخذ کد اقتصادی به همراه شیوه استعلام آن به ارائه مطالبی بپردازیم. چنانچه می خواهید درباره استعلام کد اقتصادی اطلاعات لازم را کسب کنید تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

برای انکه بتوانید با یک شرکت بازرگانی همکاری داشته باشید باید از سامانه استعلام بگیرید زیرا استعلام صحت کد اقتصادی شرکتها در مواقع بسیاری کاربرد دارد. برای ان دسته از عزیزانی که به کد 14 رقمی اقتصادی، ادرس موسسه و کد پستی، نها د،سازمان ها یا شرکت ها نیاز دارند می توانند به ادرس هایی که در زیر ذکر شده است رجوع کنند و از طریق نام واحد موردنظر کد اقتصادی را مشاهده کنند.

کد اقتصادی چیست؟

کد اقتصادی که با نام شماره اقتصادی هم شناخته می شود کد 12 رقمی است که برای شناسایی کردن شرکت ها، موسسه ها و افراد در قسمت مالیاتی مورد استفاده قرار می گیرد و همه شرکت هایی که ثبت شده اند موظف هستند بعد از منتشر شدن آگهی تاسیس در روزنامه رسمی، پرونده لازم را تشکیل بدهند و برای اخذ کد اقتصادی اقدام نمایند. قبل از اینکه هر قراردادی با اشخاص حقوقی منعقد شود باید از کد اقتصادی شرکت استعلام گرفته شود که در ادامه مطالب به آن خواهیم پرداخت.

به صورت کلی و با توجه به مدارک فوق الذکر، منظور از کد افتصادی شماره 12 رقمی می باشد و به اشخاص حقیقی و حقوقی که کالایی را تولید و یا خدماتی را ارائه می کنند اختصاص دارد. از کد اقتصادی برای شناسایی کردن شرکت، شخص و یا موسسه در واحد مالیاتی استفاده می گردد و همه شرکت های ثبت شده به اخذ کد اقتصادی نیاز دارند.

بعد از اینکه شرکت و یا موسسه ای ثبت شد و در روزنامه رسمی هم آگهی تاسیس آن منتشر شد باید حداکثر تا 2 ماه در اداره مالیاتی که به آدرس شرکت و یا موسسه مرتبط می باشد پرونده تشکیل بدهد و اقدامات لازم برای اخذ کد اقتصادی را انجام بدهد.

استعلام کد اقتصادی

مطابق قانون اداره دارایی، در مرکزهای استان ها و شهرستان ها برای همه اشخاص حقیقی و یا حقوقی کد اقتصادی صادر می شود. برای همین امر هر شرکتی که راه اندازی می شود باید کد اقتصادی داشته باشد. زیرا کد اقتصادی مشخص کننده روش عملکرد یک شرکت در فاکتورها محسوب می شود. به همین دلیل استعلام کد اقتصادی امر مهمی محسوب می شود. برای استعلام کد اقتصادی باید به پایگاه اینترنتی به آدرس https://evat.ir/ مراجعه کنید. برای دانستن کد اقتصادی یک شرکت باید شماره ثبت و اسم شرکت را به صورت کامل کنید. هم چنین باید بدانید که نوع شرکت کدام یک از شرکت هاست. برای انجام این امر باید به سامانه ثبت شرکت ها مراجعه کنید و اطلاعات شرکت را بررسی نموده تا به شماره ثبت شرکت دسترسی داشته باشید.

جهت استعلام کد اقتصادی و شناسه ملی شخص حقوقی،  باید شماره ثبت، اسم شخصیت، نوع شخصیت، سازمان ثبت کننده را انتخاب کنید سپس بر روی گزینه جست و جو کلیک نمایید. شایان ذکر است که داشتن کد اقتصادی برای شرکتها مهم است از این رو قبل از منعقد شدن هر قراردادی باید استعلام صورت بگیرد. استعلام کد اقتصادی باعث ایجاد اطمینان و اعتماد میان اشخاص حقیقی و یا حقوقی می باشد به همین دلیل اخذ کد اقتصادی به وسیله اینترنتی هم ممکن است.

استعلام گرفتن از موارد گفته شده تنها زمانی انجام می شود که در اداره ی مالیات پرونده ای برای شرکت ها در نظر گرفته شده باشد. در صورتی که اشخاص حقیقی و حقوقی بدون تشکیل پرونده شروع به فعالیت اقتصادی نمایند بدون آن که کد اقتصادی داشته باشند مرتکب جرم می شوند.  هم چنین وقتی که مدیران شرکتها و اشخاص حقیقی برای دریافت کد اقتصادی اقدام می کنند به آنها یک کد 12 رقمی به آنها داده می شود اما فقط به فعالان اقتصادی حقوقی که برای کد اقدام می کنند شناسه ملی ارائه می گردد.  این شناسه 11 رقمی است. همواره توجه داشته باشید که شناسه ملی  را با کد اقتصادی اشتباه نگیرید. زیرا این دو با هم تفاوت دارند، یعنی هم به فعالان حقوقی یک کد اقتصادی 12 رقمی و هم شناسه ملی 11 رقمی می دهند تا توسط دارایی شناسایی شوند.  این شناسه مزبور توسط قوه قضایی صادر می شود و اما کد اقتصادی توسط توسط سازمان امور مالیاتی صادر می گردد.

مدارک و راهنمای دریافت کد اقتصادی در سایت ایلیا

از کد اقتصادی برای چه کارهایی می توان استفاده کرد؟

می توان با کد اقتصادی کارت بازرگانی دریافت کرد.
می توان در مزایده ها و مناقصه ها حضور داشت.
می توان فاکتور صادر کرد.
می توان در بانک افتتاح حساب انجام داد.
می توان با شرکت های دولتی قراردادهایی را منعقد نمود.

مدارک لازم جهت اخذ کد اقتصادی

الف-  اشخاص حقیقی

ارائه تقاضانامه کتبی متقاضی
کامل نمودن فرم اطلاعات هویتی اشخاص حقیقی
ارائه فتوکپی از همه صفحات مدارک شناسایی.
ارائه سه قطعه عکس سه در چهار.
ارائه فتو کپی کارت اقتصادی قبلی در صورتی که قبلا کارت بازرگانی اخذ نموده اید.
ارائه فتوکپی پروانه کار.
ارائه فیش پرداختی.

ب-  شخص حقوقی

ارائه فتوکپی تقاضانامه یا اظهارنامه.
ارائه فتوکپی آگهی تغییرات و تاسیس ثبتی.
ارائه فتوکپی روزنامه رسمی تاسیس.
ارائه فتوکپی روزنامه رسمی تغییرات در صورتی که وجود دارد.
ارائه فتوکپی مدارک شناسایی اعضای هیات مدیره.
ارائه فتوکپی سند مالکیت یا اجاره نامه.
ارائه فتوکپی اساسنامه شرکت.
ارائه فتوکپی مجوز تاسیس.
ارائه فیش واریزی سرمایه شرکت.
ارائه قبوض تلفن یا برق شرکت.
ارائه گواهی امضای صاحبان امضا در دفتر خانه اسناد رسمی.
ارائه اصل وکالتنامه به اسم نماینده.

برای اخذ کد اقتصادی چه مراحلی باید سپری شود؟

باید به پایگاه اینترنتی http://tax.gov.ir مراجعه کنید.
بر روی گزینه ثبت نام الکترونیکی شماره اقتصادی کلیک کنید و انتخاب گزینه ورود به سامانه را انتخاب کنید.

بر روی گزینه سامانه پیش ثبت نام کد اقتصادی کلیک کنید.

اطلاعاتی که در سامانه از شما خواسته شده است را قید کنید.

بعد از به انجام رسانیدن مراحل بالا پاکتی برایتان ارسال می شود که مربوط به نام کاربری و رمز ورود است.

بعد از آن که پاکت به دستتان رسید باید دوباره به پایگاه اینترنتی امور مالیاتی مراجعه کنید و اطلاعاتی که از شما خواسته شده است را بر اساس اسناد قانونی و ثبتی قید کنید.

در صورتی که در اطلاعات کامل  و نقص و اشکالی وجود نداشته باشد برایتان کد اقتصادی ارسال می شود.

چه اشخاصی باید کد اقتصادی داشته باشند؟

همه اشخاص اعم از حقیقی و حقوقی هستند و در زمینه تولید، مونتاژ، صادرات و ورادات توزیع کالاها و کارهای خدماتی فعالیت می کنند.

اشخاص حقیقی باید پروانه کسب و کار از مرجع های مربوطه، محل فعالیت تجاری و شرایط لازم جهت اخذ کد اقتصادی را داشته باشند.
اشخاصی که مکلف به اخذ کد اقتصادی نمی باشند:
کلیه مسجد ها و تکیه ها

همه اشخاص حقیقی که اشتغال به اموری از قبیل: طراحی، خطاطی، ترجمه کتاب، فیلم سازی و….. دارند.

همه اشخاص حقیقی مانند مرکزهای آموزش عالی که به فعالیت تحقیق و یا مشاوره فنی می پردازند.
همه اتحادیه های امور صنفی.

مزایای دریافت کد اقتصادی

با در اختیار داشتن کد اقتصادی می توانید ار رقابت هایی که سالم نمی باشند جلوگیری کنید.

با داشتن کد اقتصادی از فعالان اقتصادی حمایت می شود.

با داشتن کد اقتصادی می توان برای اخذ کارت بازرگانی و انجام کارهای بازرگانی اقدام کرد.

داشتن کد اقتصادی از مدارک مورد نیاز برای تشکیل پرونده کارت بازرگانی می باشد.

داشتن کد اقتصادی برای انجام کارهایی مانند تولید، توزیع کالا، مونتاژ به وسیله اشخاص حقوقی از الزامات است.
اشخاص حقیقی هم که به امور  واردات و صادرات و توزیع کالا و.. مشغول می باشند و دارای پروانه کسب و کار هستند یا دارای محل فعالیت تجاری اند واجد شرایط اخذ کد اقتصادی اند.

از دلیل های مهم برای دریافت کد اقتصادی می توان به دوری کردن از مسائل مالیاتی اشاره کرد.

از جمله شرط های مهم و اصلی برای ارسال اطهارنامه مالیاتی، داشتن کد اقتصادی می باشد..

در صورتی که کد اقتصادی نداشته باشید نمی توانید از معافیت های مالیاتی بهره مند شوید و سبب می گردد تا مالیات شما به صورت علی الراس حساب  شود.

برخی از اشخاص و شرکتها برای به دست آوردن درآمد بیشتر به صادرات و واردات نیاز دارند برای این امر باید کارت بازرگانی دریافت کنند و یکی از الزامات مهم و اساسی برای دریافت کارت بازرگانی در اختیار داشتن کد اقتصادی است.
با ارائه کد اقتصادی می توانید اقدام به دریافت کارت بازرگانی کنید.

با داشتن کد اقتصادی می توان برای افتتاح حساب بانکی اقدام کرد.

اگر کد اقتصادی نگیریم چه می‌شود؟

در صورتی که برای اخذ کد اقتصادی اقدام نکنید جریمه می شوید. این امکان وجود دارد که در پروسه اخذ کد اقتصادی به دلیل های گوناگونی به مشکل دچار شوید. یعنی ممکن است که مدارکتان ناقص باشد و اخذ کد اقتصادی شما با تاخیر انجام شود. در صورتی که شرایط این چنین باشد شما نمی توانید فعالیتی داشته باشید و در صورتی که فعالیتتان را هم آغاز کنید مشمول جریمه ای می شوید که در قانون آورده شده است. توجه داشته باشید که این جرائم غیر قابل بخشش می باشد.

از اینکه تا انتهای این مقاله همراهیمان کردید متشکریم.

5/5 - (2 امتیاز)

مصطفی علیزاده

من مدیر وبسایت‌های غرب پرس و سئو۸ هستم و با بیش از یک دهه تجربه در زمینه سئو، به برندها و کسب و کارهای مختلف، چه بزرگ و چه کوچک، مشاوره و خدمات ارائه داده‌ام.
دکمه بازگشت به بالا