اخبار
موضوعات داغ

ارزش اسمی هر سهم در بازار سرمایه چقدر است؟

ارزش اسمی هر سهم

اگر جز افراد علاقه‌مند به مباحث بورس و سرمایه‌گذاری باشید، مطمئنا بارها عبارت ارزش اسمی سهام را شنیده‌اید. در واقع زمانی که یک فرد قصد سرمایه‌گذاری در سهامی را دارد، در قدم اول به دنبال دانستن ارزش آن سهم است. به طور کلی هر سهم دو نوع قیمت اسمی و واقعی دارد. برای داشتن یک سرمایه‌گذاری مطمئن، درک عمیق این عبارات و دانستن تفاوت‌های بین آن‌ها مهم است.

ما در این مقاله قصد داریم شما را با تعریف ارزش اسمی هر سهم آشنا کنیم و در ادامه بیان کنیم که قیمت هر سهم در بورس و بازار سرمایه چقدر است. برای درک این مفاهیم ابتدا باید با مفهوم سهام، ارزش سهام، قیمت اسمی و واقعی هر سهم و… آشنا شویم. بنابراین اگر به دنبال آشنایی بیشتر با این مفاهیم کاربردی هستید، پیشنهاد می‌کنیم تا پایان با ما همراه باشيد.

سهام

در شرکت‌های سهامی عام، در جهت رونق بخشیدن به بازار بورس، اقدام به تقسیم سرمایه می‌کنند. تقسیم سرمایه به قطعات مساوی را سهام می‌گویند. به عنوان مثال ممکن است یک شرکت دارای ۲۰ میلیون تومان سرمایه باشد. اگرسهم‌های این شرکت ۱ میلیون تومانی باشند بنابراین شرکت دارای ۲۰ سهم است. افرادی که مبالغی از این سرمایه را تامین کرده باشند، سهامدار ناميده می‌شوند.

برای این افراد برگه‌ی سهام صادر می‌شود که بر روی آن، مبالغ سهام نوشته شده است. مثلا فردی که ۵ سهام خریده است، دارای ۵ عدد برگه به ارزش ۵ میلیون تومان است. به این مبلغی که روی برگه‌ی سهام نوشته می‌شود همان ارزش اسمی سهام می‌گویند.

دسته بندی سهام

سهامی را که در بازار بورس مورد معامله قرار می‌گیرد، می‌توان از جنبه‌های مختلف دسته‌بندی‌ کرد. در ادامه به اختصار این دسته‌بندی را بیان می‌کنیم.

انواع سهام از نظر اجازه فروش سهم

به طور کلی دسته‌بندی‌ سهام از این منظر در دو نوع سهام بانام و بی‌نام قرار می‌گیرد که تفاوت آن‌ها در درج اسم خریدار و اجازه‌ی فروش سهم است.

  • سهام بانام: در این نوع سهام، اسم صاحب سهم در برگه‌ی سهام درج می‌شود. در سهام با نام، صاحب سهم تحت هیچ شرایطی اجازه‌ی فروش سهام خود را ندارد. در واقع تنها از طریق معاوضه می‌توان سهام را نقل وانتقال داد.
  • سهام بی‌نام: در سهام بی‌نام، برگه‌ی سهام در وجه حامل صادر می‌شود. بنابراین صاحب سهم، با در دست داشتن برگه‌ی سهام، می‌تواند اقدام به فروش سهم خود کند. نکته‌ی قابل توجه این‌که تمام سهام معامله شده در بازار بورس، از نوع بی‌نام هستند.

انواع سهام از نظر ماهیت

دسته‌بندی سهام از این نظر در دو نوع سهام عادی و ممتاز قرار می‌گیرد. سهام ممتاز نیز خود دارای انواع مختلفی است که ممکن است توضیح آن‌ها در قالب یک مقاله نگنجد. در ادامه به طور مختصر در مورد سهام ممتاز و عادی بحث می‌کنیم.

  • سهام ممتاز: سهام ممتاز یکی از سهام‌هایی است که در بسیاری از کشورهای جهان مورد دادوستد قرار می‌گیرد. این نوع سهام دارای امتیازات بیشتری نسبت به سهام عادی است. در کشور ایران نیز بر اساس قوانین تجارت، شرکت‌هایی که در بازار سرمایه وجود دارند، با توجه به شرایط خود قادر به صدور سهام ممتاز هستند. سهام ممتاز در ایران، تنها در شرکت‌های سهامی عام و خاص قابل اجرا است.
  • سهام عادی: در سهام عادی، فردی که صاحب سهم است جز مالکان شرکت محسوب می‌شود بنابراین در دارایی‌ها و سود شرکت، شریک است. در این نوع سهام، مالکان در تمام مجامع عادی، عمومی و فوق‌العاده، به ازای هر برگه‌ی سهم دارای یک حق رای می‌باشند.

ارزش اسمی هر سهم در بازار سهام چقدر است؟

سرمایه

می‌توان گفت سرمایه چیزی است که مالکین برای شرکت در بازار سهام با خود آورده‌اند. ‌همان‌طور که می‌دانید هر شرکت سهامی، جهت رونق بخشیدن به معاملات تجاری خود، نیازمند یک سرمایه‌ی ابتدایی است. مبلغ آن نیز حداقل از ۵ میلیون ریال تا هر مبلغی که فرد می‌تواند به اشتراک بگذارد، متغیر است.

برای به دست آوردن تعداد سهام یک شرکت نیز، علاوه بر داشتن ارزش اسمی سهام، باید مبلغ سرمایه را در اختیار داشته باشیم. در واقع از تقسیم کل مبلغ سرمایه بر مبلغ اسمی، تعداد سهم‌های شرکت به دست می‌آید.

ارزش اسمی سهام چیست؟

از واژه‌هایی که ممکن است در شرکت‌های سرمایه‌گذاری، زیاد با آن سروکار داشته باشیم، مبلغ یا ارزش اسمی سهام است. می‌توان گفت مبلغ اسمی یا ارزش اسمی سهام، همان مبلغی است که روی برگه‌ی سهام نوشته می‌شود و با قیمت واقعی فرق دارد. قیمت واقعی همان قیمتی است که سهام بر اساس آن در بازار سرمایه معامله می‌شود.

انواع قیمت سهام

هر سهم در بازار بورس دارای ۴ نوع قیمت است. در زیر به اختصار به توضیح آن‌ها می‌پردازیم.

  • قیمت اسمی: مبلغ اسمی در واقع همان قیمتی است که در زمان انتشار سهم و صدور دفترچه، به ازای هر سهم در نظر گرفته شده است. با توجه به گفته‌های قبل، برای به دست آوردن تعداد سهام نیاز به ارزش اسمی سهام است.
  • قیمت واقعی: همان‌طور که از اسم قیمت واقعی مشخص است، به قیمتی گفته می‌شود که بر اساس آن، سهام معامله می‌شود.
  • قیمت دفتری: برای به دست آوردن قیمت دفتری، مجموع بدهی‌های شرکت را از مجموع دارایی‌های آن کم می‌کنیم. رقم به دست آمده میزان حقوق صاحبان سرمایه است. حال این مبلغ را بر تعداد سهام تقسیم می‌کنیم تا قیمت دفتری تعیین شود.
  • قیمت ذاتی: ارزش واقعی یک سهم را قیمت ذاتی آن می‌گویند. ممکن است با خود بگویید، در این‌صورت قیمت ذاتی همان قیمت واقعی است. در حالی که چنین نیست و این‌دو با هم فرق دارند.

مثال زیر به شما کمک می‌کند تا بهتر بتوانید به تفاوت بین قیمت ذاتی و واقعی هر سهم پی ببرید. به عنوان مثال زمانی که سهام یک شرکت در بازار بورس به قیمت ۱۰۰۰ تومان به فروش می‌رسد، این معنی را می‌دهد که قیمت واقعی آن سهام۱۰۰۰ تومان است. گاهی اوقات در این شرایط، سرمایه‌گذارانی وجود دارند که خواهان خرید سهم بیشتر هستند. دلیل تقاضای آن‌ها برای خرید مجدد سهم، ارزش بالای سهم است، زیرا از نظر آن‌ها ارزش سهام بیشتر از مبلغ فعلی است. بنابراین با توجه به مطالب فوق ارزش ذاتی سهام عبارت است از ارزشی که سرمایه‌گذار برای سهم موردنظر قائل شده است.

البته تحلیل‌گران با تجربه، در بازار بورس به دنبال خریدن سهامی هستند که قیمت واقعی آن‌ها با قیمت ذاتی در اختلاف باشد. در واقع آن‌ها به دنبال سهام با ارزش هستند.هدف آن‌ها از این انتخاب این است که قبل از رسیدن سهام به ارزش ذاتی، آن‌را خریداری کنند تا ازاین طریق به سود قابل ملاحظه‌ای دست یابند.

سرمایه‌گذاران حرفه‌ای با استفاده از دو تحلیل بنیادی و تکنیکال، سهام مناسب برای سرمایه‌گذاری را انتخاب می‌کنند. در واقع این دو روش در تعیین ارزش ذاتی و واقعی سهام بسیار مؤثر است.

دلیل انتخاب تحلیلگران موفق در انتخاب سهام با ارزش

در بازار بورس، سهام با ارزش جز سهام گران هستند. با این وجود احتمال دارد که چندان عملکرد خوبی در بازار سهام نداشته باشند. به همین دلیل غالبا جز سهام‌هایی که ارزش خود را از دست داده‌اند، قرار می‌گیرند. با توجه به این سرمایه‌گذاران، خرید سهام با ارزش را انتخاب خوبی می‌دانند.

همان‌طور که گفته شد چون این سهام در بازار بورس کم ارزش تلقی می‌شوند بنابراین بین ارزش اسمی سهام و ارزش واقعی آن اختلاف قیمت وجود دارد. از اين‌رو سرمایه‌گذار تلاش می‌کند قبل از افزایش قیمت واقعی سهام را خریداری کند.

ارزش واقعی هر سهم

ارزش واقعی هر سهم

با بیان این مثال بهتر می‌توان، ارزش واقعی سهام را بیان کرد. فرض کنید یک شرکت سهامی عام در ابتدای تاسیس خود، دارای ۱۰ سهم ۱ میلیون تومانی باشد. حال اگرشرکت پس از گذشت مدتی که از فعالیتش می‌گذرد، رونق پیدا کرد و ارزش هر سهم آن بسیار بیشتر از ۱ میلیون تومان شد. در این حالت با وجود این‌که برگه‌های سهام به صورت ۱ میلیون تومانی صادر شده‌اند اما ارزش واقعی هر سهم خیلی بیشتر است. بنابراین فردی که قصد خرید ۳ سهم از این شرکت را داشته باشد، باید مبلغی بیشتر از ۳ میلیون تومان بپردازد. به این مبلغ، ارزش واقعی سهام می‌گویند.

قیمت اسمی و قیمت واقعی

گاهی اوقات ممکن است در یک شرکت سهامی، ارزش اسمی سهام با قیمت واقعی آن تفاوت داشته باشد. منشأ اصلی این تفاوت را می‌توان در عرضه و تقاضای سهام و همچنین عملکرد آن شرکت جست‌وجو کرد. به عنوان مثال زمانی که عملکرد یک شرکت روبه‌ رشد است، ممکن است تقاضا برای خرید سهام آن شرکت بالا باشد. در این حالت سهام شرکت ارزش پیدا می‌کند و حتی ممکن است از مبلغ اسمی آن نیز بالاتر رود.

در مقابل، گاهی اوقات اتفاق می‌افتد که در برخی از شرکت‌ها، مردم تمایلی برای خرید سهام آن شرکت ندارند. در این صورت چون تقاضا کم است، شرکت برای ایجاد میل و رغبت در افراد، اقدام به عرضه‌ي بیشتر سهام خود می‌کند. در این‌ حالت ممکن است ارزش سهام شرکت از قیمت اسمی آن نیز پایین‌تر رود.

ارزش اسمی هر سهم در بازار سهام چقدر است؟

در بازار سرمایه ایران، ارزش اسمی هر سهم برابر با ۱۰۰۰ ریال یا ۱۰۰ تومان است. برای رسیدن به تعداد سهام در شرکت‌های سهامی، میزان سرمایه را بر ارزش اسمی هر سهم، که در بازار ایران برابر است با ۱۰۰۰ ریال تقسیم می‌کنیم. به این ترتیب می‌توان گفت که ارزش اسمی سهام، مبنایی برای به دست آوردن میزان سرمایه و تعداد سهام یک شرکت است.

پس براساس تعداد سهام به دست آمده، تعداد برگه‌های سهام در شرکت صادر می‌شود. از اطلاعاتی که در این برگه ثبت خواهد شد، مشخصات فردی، ارزش اسمی سهام و تعداد سهم‌های فرد سهامدار است.

در مورد ارزش اسمی سهام، یکی از نکات قابل توجه این است که لزوما سهام شرکت‌ها بر اساس مبلغ اسمی به فروش نمی‌رسد. در واقع در بسیاری از موارد، با قیمت‌هایی متفاوت از ارزش اسمی هر سهم، خرید و فروش می‌شوند.

مزیت های سرمایه گذاری در بازار بورس

سرمایه‌گذاری در بورس علاوه بر ریسک و خطر مالی احتمالی که ممکن است برای شما داشته باشد، مزیت‌هایی نیز دارد. در واقع اگر بنا بر یک انتخاب اصولی و با دانش کافی اقدام کنید، تا حدودی می‌توان از ضرر وزیان آن در امان بود. با ما همراه باشید تا شما را با چند نمونه از مزیت‌های این نوع سرمایه‌گذاری آشنا کنیم.

  • یکی از مزیت‌های این نوع سرمایه‌گذاری، حق رای است. به این صورت که شما متناسب با میزان مشارکتی که دارید، در مجامع شرکت‌های سهامی که تشکیل می‌شود حق رای خواهید داشت.
  • مزیت دوم، برخورداری از ۱۰ درصد سود خالص شرکت در یک سال مالی است.
  • از بزرگ ترین مزیت‌های این نوع سرمایه‌گذاری، این است که شما هر زمان که بخواهید به راحتی قادر به فروش سهم خود هستید. در صورتی که در شرکت‌های غیر بورسی یکی از مشکلات عمده در فروش سهم خود، ممکن است راضی کردن شرکای دیگر باشد.
  • در بازار بورس، به راحتی می‌توانید، متناسب با میزان سرمایه خود، تعداد سهام خود را افزایش دهید. در واقع در شرکت‌های سهامی عام بر خلاف شرکت‌های غیر بورسی، سقفی برای افزایش میزان سهام وجود ندارد.
  • خرید سهام جدید در این نوع سرمایه‌گذاری به راحتی امکان‌پذیر است. شما در این شرکت‌ها، با استفاده از نهاد کارگزاری می‌توانید جهت خرید و فروش سهام خود، در بازار سرمایه اقدام کنید.

نتیجه گیری

در این مقاله تلاش کردیم شما را با ارزش اسمی سهام و جزئیات مربوط به آن آشنا کنیم. همان‌طور که متوجه شدید ارزش اسمی هر سهم در شرکت‌های سهامی عام بر اساس قانون تجارت، به عنوان یک مبلغ واحد مشخص شده است. در صورتی‌که در شرکت‌های سهامی خاص مبلغ معینی مشخص نشده است و هر شرکت با توجه به اطلاعات اساسنامه و موافقت مدیران، قیمت و ارزش اسمی هر سهم را تعیین می‌کنند.

با استفاده از این مقاله، شما متوجه شده‌اید که بهترین زمان برای خرید سهام چه موقعی است؟ در واقع می‌توان گفت از موارد تشخیص سهام با ارزش، پایین بودن قیمت واقعی آن از قیمت ذاتی سهام است. پیدا کردن قیمت ذاتی سهام نیز با استفاده از تحلیل‌های بنیادی توسط سرمایه‌گذاران و تحلیل‌گران موفق انجام می‌شود. همچنین با استفاده از بررسی اطلاعات مالی شرکت‌ها که به صورت دوره‌ای منتشر می‌شود، می‌توان قیمت ذاتی را با قیمت واقعی مقایسه کرد.

 به عنوان چند نکته کلیدی برای داشتن یک سرمایه‌گذاری موفق، سعی کنید قبل از ورود به این عرصه با اطلاعات درست و کافی وارد شوید. برای سرمایه‌گذاری در بازار سهام همچنین باید با میزان ریسک‌پذیری و توانایی کنترل احساسات خود تا حد معینی آشنایی باشید. شما می‌توانید برای پرسیدن سوالات خود، از کارشناسان موفق در این حوزه کمک بگیرید. در پایان امیدواریم این مقاله برای‌تان مفید واقع شده باشد.

4.9/5 - (8 امتیاز)

مصطفی علیزاده

من مدیر وبسایت‌های غرب پرس و سئو۸ هستم و با بیش از یک دهه تجربه در زمینه سئو، به برندها و کسب و کارهای مختلف، چه بزرگ و چه کوچک، مشاوره و خدمات ارائه داده‌ام.
دکمه بازگشت به بالا