صنعت

آشنایی با انواع برنج هاشمی

برنج یکی از مهم ترین غلات مصرفی ایرانیان بوده و به طور روزمره مصرف می شود. به همین علت کیفیت برنج مصرفی اهمیت بسیاری در سلامت خانواده دارد. برنج هاشمی از با کیفیت ترین های برنج ایرانی و شمالی در بازار برنج ایران می باشد. محبوبیت بسیار و کیفیت بی نظیر انواع برنج هاشمی موجب قیمت نسبتا بالای این برنج نیز شده است. برنج هاشمی استخوانی، برنج هاشمی معطر، برنج هاشمی دودی، برنج هاشمی فریدونکنار، برنج هاشمی آستانه اشرفیه و ترکیب بی نظیر برنج طارم هاشمی را از انواع معروف این برنج می توان دانست. در ادامه این مقاله در نظر داریم تا با ویژگی های هر کدام از این نوع ها آشنا شویم تا خرید بهتری داشته باشید..

برنج هاشمی در دو استان شمالی گیلان و مازندران کشت شده و طعم و عطر بی نظیری دارد. به دلیل ظاهری مجلسی، رنگی سفید و دانه هایی با قد بلند در مهمانی ها و مجالس نیز بسیار کاربردی می باشد. برنج هاشمی و ویژگی های آن به پر تراکم بودن خوشه ها و کیفیت عالی شناخته شده است.

انواع معروف برنج هاشمی

در ادامه شناخته شده ترین انواع برنج هاشمی را معرفی می کنیم. برای خرید برنج هاشمی می توانید از ادامه مطالب استفاده نمایید.

برنج هاشمی فریدونکنار

همان طور که از نام این برنج هاشمی پیدا است از شالیزار های شهرستان فریدونکنار به دست می آید. نکته ای که باید بدانید انواع برنج هاشمی تفاوتی در اصلیت با یکدیگر نداشته و منطقه کشت نام ها و کیفیت های مختلفی به آن ها داده است. برنج هاشمی فریدونکنار به دلیل منطقه و خاک حاصلخیزی که دارد کیفیت بی نظیری داشته و به نسبت سایر هاشمی ها مقداری گران تر می باشد. عموما برنج هاشمی طبع سردی داشته اما در کشت دوم فریدونکنار از برنج طبع گرم استفاده می شود. به همین علت برنج کشت دوم هاشمی فریدونکنار بسیار کم و اما گران می باشد.

برنج آستانه اشرفیه

برنج هاشمی در اکثر شهر های استان گیلان کشت می شود. و اما شهرستان آستانه اشرفیه به علت حضور رودخانه خاک بسیار حاصلخیزی دارد. و این عوامل موجب شده تا کشت برنج در این شهر مناسب تر و با کیفیت بیشتری انجام گیرد. قیمت برنج هاشمی آستانه اشرفیه از سایر شهر های این استان بیشتر و نسبتا گران می باشد.

برنج ایرانی

برنج هاشمی معطر

و اما نوبت به آخرین از انواع برنج هاشمی و یکی از معروف ترین ها رسیده است. برنج هاشمی به دو صورت گرم و سرد برداشت می شود. برداشت نوع سرد حدود دو هفته نسبت به نوع گرم دیرتر است و همین موضوع باعث می شود ظاهر این دو برنج با یکدیگر متفاوت باشد. معمولاً برنج هاشمی نوع گرم کوتاه تر و کمی چاق تر است. درحالی که از نظر قیمت هیچ تفاوتی ندارند. اما نوع سرد بلند تر و کمی حالت روغنی دارد و عطر آن نسبت به نوع دیگر دلنشین تر و خوش پخت تر است. به این نوع برنج معمولاً برنج هاشمی معطر یا برنج هاشمی عطری می گویند.

ترکیب برنج طارم با هاشمی

این ترکیب توسط کشاورزان مازندرانی توسعه داده شده است. به دلیل کیفیت بالای هر دو مدل طارم و هاشمی تصمیم بر ترکیب آن ها گرفته شده است. برنج طارم از کیفیت بالا و کمیت کمی برخوردار می باشد. بنابراین در ترکیب با هاشمی کمیت برنج بیشتر شده و کیفیت پخت نیز بی نظیر می باشد. یکی از پر فروش ترین برنج ها در بازار شمال و استان مازندران برنج طارم هاشمی می باشد.

در نهایت در خرید برنج متناسب با ذائقه خود و اعضای خانواده می توانید از هریک از انواع برنج هاشمی استفاده نمایید. کیفیت پخت بی نظیر، عطر و طعم دلنشین و تازگی برنج حتی تا چند ساعت پس از پخت برنج هاشمی، شما را مجذوب خود خواهد کرد

برنج هاشمی

برنج هاشمی استخوانی

هاشمی استخوانی که با نام برنج شیرودی نیز معرفی می شود، در دسته برنج های پر محصول و به نسبت ارزان تر قرار می گیرد. ظاهری شبیه به برنج طارم هاشمی داشته و عطر و طعم با کیفیتی مناسب دارد. اما از دیگر انواع برنج هاشمی مقداری ضعیف تر بوده و بیشتر مصرف شرکتی دارد. به طور مثال بیشتر برای مصرف دانشگاه ها، ادارات و شرکت ها، نذری ها و کارخانه ها استفاده می شود. قیمت مناسب این محصول موجب شده تا در پخت انواع آش، سوپ و شله زرد نیز کاربرد داشته باشد. این برنج دانه هایی به رنگ سفید و سفت داشته و به راحتی نمی شکند. اگر دانه های برنجی شکننده و یا دارای شیار با نام برنج شیرودی معرفی شود مرغوب نبوده و دارای ناخالصی می باشد.

برنج دودی

به طور کل برنج های دودی در روند کشت و برداشت تفاوتی با سایر برنج ها ندارند. و عطر و طعم دودی در فرایند کارخانه ای و فرآوری پس از برداشت به دست می آید. برنج هاشمی دودی نیز به نسبت سایر انواع برنج هاشمی رنگی تیره تر داشته و دانه های آن به علت پخت و تولید، عطری جذاب و متفاوت دارند. برنج دودی هاشمی طرفداران مخصوص به خود را دارد. هر چند ممکن است این عطر و بو برای تمامی افراد و ذائقه ها خوشمزه نباشد.

5/5 - (6 امتیاز)

مصطفی علیزاده

من مدیر وبسایت‌های غرب پرس و سئو۸ هستم و با بیش از یک دهه تجربه در زمینه سئو، به برندها و کسب و کارهای مختلف، چه بزرگ و چه کوچک، مشاوره و خدمات ارائه داده‌ام.
دکمه بازگشت به بالا