بازار

راهنمای استعلام ارزش افزوده در سایت موسسه ایلیا

گواهی ارزش افزوده چیست؟ این مسئله ای است که با خریداری کردن محصولات و یا خدمات با آن روبرو شده اید و به طور یقین از خودتان پرسیده اید که منظور از این عبارت درج شده چیست؟ ما در این مقاله می خواهیم درباره استعلام گواهی افزوده به همراه مدارک و مراحل دریافت آن مطالبی را ارائه کنیم. در صورتی که تمایل به اخذ و یا استعلام گواهی ارزش افزوده دارید بهتان پیشنهاد می کنیم که مطالعه این مقاله را از دست ندهید همراه ما باشید.

شما با مراجعه نمودن به ادرس اینترنتی زیر می توانید اطلاعاتی در رابطه با اینکه چگونه می توانید از گواهینامه ارزش افزوده شرکتها استعلام بگیرید اطلاعاتی را بدست بیاورید هم چنین می توانید برای بررسی اعتبار گواهی ارزش افزوده نیر اقدام کنید:

https://www.evat.ir/frmvalidationofregistration.aspx

بعد از اینکه به سامانه ذکر شده وارد شدید باید به عنوان پرداخت کننده شماره اقتصادی جدید،شماره ملی را وارد نمایید سپس برروی گزینه جستجو کلیک کنید در این حالت نتایجی که بدست امده برای شما نشان داده می شوند.

گواهی ارزش افزوده چیست؟

همه اشخاصی که به تولید و عرضه محصولات در بازار می پردازند مشمول مالیات بر ارزش افزوده می شوند. ابتدا این مبلغ از مشتری دریافت می گردد و پس از آن به وسیله تولید وت وزیع کنندگان برای دولت فرستاده می شود. بر اساس قانون تجارت، اشخاص و شرکت هایی که مجوز آن را دریافت کرده اند مجاز به اخذ گواهی ارزش افزوده می باشند. برای اخذ گواهی ارزش افزوده باید همه مراحل ثبت نام را سپری و پرونده مالیات بر ارزش افزوده را کامل کرده باشید. در واقع از جمله عناصر تشکیل نظام مالیاتی گواهی ارزش افزوده می باشد.

همانطور که در مطالب بالا هم گفتیم همه فعالان اقتصادی که به تولید و توزیع کالا مشغولند باید این جواز را اخذ کنند. در صورتی که مشمولان گواهی ارزش افزوده برای اخذ آن اقدام نکنند ولی مالیات اخذ نموده باشند به انجام کار غیر قانونی مرتکب می شوند. مالیات بر ارزش افزوده به همه کالاها و خدماتی که در مقابل پول اخذ می گردد تعلق دارد. ولی بر اساس قانون اشخاص و شرکت هایی به مستلزم گواهی ارزش افزوده می باشند که جوازهای لازم را اخذ نموده باشند.

استعلام گواهی ارزش افزوده چگونه صورت می گیرد

در صورتی که می خواهید برای استعلام گواهی ارزش افزوده اقدام کنید ابتدا باید وارد پایگاه اینترنتی
https://evat.ir/ مراجعه کنید. بعد از اینکه وارد سایت فوق الذکر شدید باید شماره ملی و شماره اقتصادی تان را وارد کنید و بر روی گزینه جستجو کلیک کنید تا بدین ترتیب ازگواهی ارزش افزوده استعلام بگیرید.

نکته های مهم درباره استعلام گواهی ارزش افزوده

• اشخاصی که دارای کسب و کارهای مختلف می باشند باید توجه داشته باشند که برای هر کدام یک از کسب و کارها باید به صورت جداگانه گواهی ارزش افزوده دریافت کنند.
• اشخاصی که شغل آن ها دارای مالیات بر ارزش افزوده می باشد باید مدارک و صورتحسابهای خودشان را تا 10سال مالی نگهداری نمایند.
• دریافت گواهی ارزش افزوده امری زمان بر است و به صبوری نیاز دارد. زیرا ممکن است گه در پروسه ثبت نام و تایید مدارک ارسالی چند بار با مشکل عدم تایید اسناد روبرو شوید.
• آدرس ارسال تقاضای ثبت نام برای دریافت گواهی ارزش افزوده با پایگاه اینترنتی ارسال فهرست مالیات بر ارزش افزوده تفاوت دارد. برای اخذ گواهی ارزش افزوده می توانید تقاضای خودتان را در سامانه ثبت کنید.

ارزش گواهی ارزش افزوده و شرایط دریافت آن
مزایای دریافت و استعلام گواهی ارزش افزوده

گواهی ارزش افزوده چقدر اعتبار دارد؟

درباره اعتبار گواهی ارزش افزوده باید بگوییم که، مطابق تشخیص حوزه مالیات گواهی ارزش افزوده با مدت زمان های 6 ماهه و یا یک ساله صادر می گردد. خاطر نشان می شویم که حتما باید به اعتبار گواهی ارزش افزوده توجه داشته باشید و هر زمان که اعتبار به پایان رسید برای تمدید آن اقدام کنید. در هنگام خریداری کردن محصولات و خدمات، خریداران باید گواهی ارزش افزوده را از فروشنده اخذ نمایند و بعد از اینکه مورد تاییدشان بود برای پرداخت مالیات ارزش افزوده اقدامات لازم صورت بگیرد.
مدارک مورد نیاز برای گواهی ارزش افزوده
ارائه کد اقتصادی.
ارائه فتوکپی شناسنامه و کارت ملی اعضای شرکت.
ارائه آگهی تأسیس شرکت.
ارائه وکالت‌نامه در صورتی که امور را وکیل انجام می دهد.
ارائه آدرس کامل سکونت پیمانکار.
ارائه آخرین تغییرات شرکت..
ارائه تلفن ثابت و همراه پیمانکار و مدیرعامل.
ارائه کد پستی پیمانکاری.
ارائه کد پستی دفتر و در صورت نبودن آن، می توان کد پستی محل فعالیت یا منزل را ارائه نمود.
ارائه گواهی صلاحیت یا نام شرکت در سایت.
ارائه نام بانک شرکت.
ارائه نام شعبه.
ارائه شماره‌حساب.
ارائه تلفن ریس هیئت‌مدیره
ارائه آخرین تغییرات.
ارائه مدارک آخرین اعضا.

تمدید گواهی ارزش افزوده چگونه صورت می گیرد

بعد از اینکه مدت زمان 6 ماهه گواهی ارزش افزوده به پایان برسد به صورت خودکار تمدید نمی گردد و باید برای تمدید آن اقدامات لازم صورت بگیرد. برای تمدید گواهی ارزش افزوده خود باید مراحل ذیل را سپری کنید:
• به پایگاه اینترنتی گواهی ارزش افزوده به نشانی evat.ir وارد شوید.
• گزینه تقاضای گواهینامه را انتخاب نمایید.
• نام کاربری و کلمه عبوری را که قبلا در زمان ثبت نام کرده اید را وارد کنید.
• پس از آن فرم تقاضای گواهینامه ثبت نام را مشاهده می کنید. در این حالت باید شماره اقتصادی را وارد نموده و اطلاعات دیگری را کامل کنید.
• اکنون باید گزینه دارای گواهینامه مالیات بر ارزش افزوده هستم را انتخاب و بر روی آن کلیک کنید.
• آخرین اطلاعات گواهی ارزش افزوده خودتان را وارد نمایید.
• گزینه ثبت درخواست را انتخاب کنید و از فرم تقاضای خود پرینت بگیرید.
• در مرحله آخر کد پیگیری برایتان اعلام می شود که شما می توانید از آن برای پیگیری درخواست خودتان استفاده نمایید.

چه مواردی از گواهی ارزش افزوده معاف می باشند؟

1- برنج ، سویا ، نان ،شکر ، شیر خشک مخصوص تغذیه کودکان، آرد نانوایی ، پنیر ،حبوبات، شیر ، قند ، روغن نباتی و گوشت
2- اموال غیر منقول.
3- فرش دستباف.
4- رادار و تجهیزات کمک ناوبری هوانوردی ویژه فرودگاه ها بر اساس فهرستی که به پیشنهاد مشترک وزارت راه و ترابری و وزارت امور اقتصادی و دارایی تهیه و ظرف مدت شش ماه از تاریخ تصویب این قانون به تصویب هیأت وزیران می رسد.
5- صندوق های قرض الحسنه مجاز، خدمات بانکی و اعتباری بانک ها ، صندوق تعاون و موسسات و تعاونی های اعتباری
6- محصولات کشاورزی فرآوری نشده
7- خوراک دام وطیور
8- دام و طیور زنده ، آبزیان ، زنبور عسل و نوغان
9- موسسات دولتی و نهادهای عمومی غیر دولتی با تایید هیأت وزیران و حوزه های گیرنده هدایا ، کالاهای اهدایی به صورت بلاعوض به وزارتخانه ها
10 _ انواع کود ، سم ، بذر ، نهال
11- خدمات حمل و نقل عمومی و مسافری درون و برون شهری جاده ای ، ریلی ، هوایی و دریایی
12- کتاب ، مطبوعات ، دفاتر تحریر وانواع کاغذ چاپ و تحریر و مطبوعات
13- خدمات مشمول مالیات بر درآمد حقوق ، موضوع قانون مالیاتهای مستقیم
14- خدمات درمانی ( انسانی ، حیوانی ، گیاهی )، خدمات توانبخشی و حمایتی، انواع دارو و لوازم مصرفی درمانی
15- امور اقتصادی و دارایی ، درمان وآموزش پزشکی ، انواع خدمات پژوهشی و آموزشی که طبق آیین نامه ای که با پیشنهاد مشترک وزارتخانه های علوم تحقیقات و فن آوری ، بهداشت ، آموزش و پرورش و کار و امور اجتماعی ظرف مدت شش ماه از تاریخ تصویب این قانون به تصویب هیات وزیران می رسد.
16 _ کالاهایی که همراه مسافر و برای استفاده شخصی تا میزان معافیت مقرر طبق مقررات صادرات و واردات وارد کشور میشود مازاد بر آن طبق مقررات این قانون مشمول مالیات خواهد بود .
17- اقلام و یا مصارف صرفاً دفاعی (نظامی و انتظامی ) و امنیتی بر اساس فهرستی که به پیشنهاد مشترک وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و وزارت امور اقتصادی و دارایی تهیه و به تصویب هیات وزیران می رسد.

چه اشخاصی ملزم به پرداخت مالیات گواهی ارزش افزوده می باشند؟

هر فردی که دارای کسب و کار و فعالیتی برای خودش می باشد و درآمدی که به دست می آورد به وسیله فروش کالا وخدمات است باید حتما مالیات بر ارزش افزوده را پرداخت کند مگر اینکه مشمول معاف شود.
خاطر نشان می شویم اشخاص حقوقی نیز که شرکتی را راه اندازی کرده اند و دارای شماره ثبت برای خودشان می باشند و به نوعی فعالیت و از آن فعالیت کسب سود و درآمد می کنند باید مالیات بر ارزش افزوده خود را نیز پرداخت کنند. اشخاص و شرکت هایی که از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف هستند باید اظهارنامه مالیاتی خودشان را تهیه نمایند و برای تنظیم و ارسال نمودن آن هم اقدام کنند ولی نیازمند اخذ و ارائه گواهینامه مرتبط نمی باشند.

مزایای گواهی ارزش افزوده

از درآمد زایی ها برای هزینه های دولت محسوب می شود.
آسان تر می توان به پیمان های منطقه ای وارد شد.
باعث ایجاد نوسازی و تحول در نظام مالیاتی می شود.
باعث آسان ترشدن کنترل و حسابرسی می شود.

نحوه دریافت گواهی مالیات بر ارزش افزوده

در نخستین مرحله جهت اخذ گواهی ارزش افزوده باید در نظام مالیات بر ارزش افزوده ثبت کنید. بعد از اینکه ثبت نام اولیه صورت گرفت برایتان کد و رمز عبور ارسال می گردد. در گام بعدی شما باید مدارم مالیاتی خودتان را ارائه بدهید تا فرآیند کامل شدن پرونده مالیاتی و ثبت نهایی آن درست و به طور دقیقی صورت بگیرد.
پس از اینکه مدارک مالیاتی را همراه با اظهارنامه مالیاتی ارائه نمودید ثبت نام به صورت نهایی صورت می گیرد و شما اکنون باید برای اخذ گواهی ارزش افزوده درخواستی جهت سازمان مالیاتی ثبت نمایید.

در صورتی که می خواهید برای گواهی مالیات بر ارزش افزوده خود اقدام کنید باید این امر را به اشخاصی بسپارید که در این امر خبره هستند. برای اطلاعات بیشتر به سایت ثبت شرکت ایلیا (https://eliya.ir)  مراجعه کنید و برای اطلاعات بیشتر و مشاوره در خصوص ثبت شرکت از طریق کانال های زیر با ما در تماس باشید.

ایمیل جهت مشاوره : [email protected]

شماره تلفن جهت مشاوره : 02632137

آدرس پستی : کرج، میدان آزادگان، به سمت طالقانی، برج سایه، طبقه 2

5/5 - (1 امتیاز)

مصطفی علیزاده

من مدیر وبسایت‌های غرب پرس و سئو۸ هستم و با بیش از یک دهه تجربه در زمینه سئو، به برندها و کسب و کارهای مختلف، چه بزرگ و چه کوچک، مشاوره و خدمات ارائه داده‌ام.
دکمه بازگشت به بالا